Content marketing: Bra innehåll är en investering – inte en kostnad!

Vad menar vi med att content marketing är en investering och inte en kostnad? Man kan exempelvis jämföra innehållsmarknadsföring med sökmotormarknadsföring, som exempelvis Google Adwords. Med Google Adwords uppstår en kostnad och en effekt. Men när Adwords-kampanjerna är över och man slutar betala, försvinner effekten omgående.

Traditionella reklambyråer vill oftast göra Facebook-kampanjer

När en traditionell reklambyrå blir tillfrågad om de kan göra något digitalt svarar de oftast: “Vi gör en Facebook-kampanj!”. Det är kul, det är begränsat i tid och lätt att övertyga kunden att det ligger rätt i tiden. Dessutom passar det reklambyråns arbetssätt och organisation. När sedan kampanjen är över (och eventuella priser är utdelade i Facebook-tävlingen som reklambyrån kom på), finns varken tid, engagemang eller resurser för att underhålla Facebook-sidan eller kommunicera med de personer som man lockade till sig. De pengar man lägger på den typen av kampanj, är en ren kostnad eftersom den ger bara en kort effekt i det ögonblick kampanjen pågår.

Skapa content marketing
Bilden visar hur värdet ökar ju mer innehåll du investerar i, jämför med kampanjer som ofta förlorar sitt värde efter en kort tid.

Innehållsmarknadsföring är en process inte en kampanj eller ett projekt

Innehållsmarknadsföring är inte ett projekt, utan en process som måste definieras, planeras, genomföras och följas upp löpande. Det är klart att det kostar pengar med innehållsmarknadsföring, men vi menar att de pengarna ska ses som en investering hellre än som en kostnad.

Innehållet behåller sitt värde över tiden

Vi har nu arbetat i flera år med att hjälpa våra kunder med innehållsmarknadsföring (content marketing eller inbound marketing som det kallades tidigare). Vi kan nu se effekterna av det värde som innehåll som vi skapade för exempelvis två-tre år sedan har. Prova exempelvis att Googla på några av följande termer så kan du själv se hur artiklarna ligger till:

  • Zone data robots – titta efter ABBs resultat bland cirka 10 miljoner träffar.
    Artikeln publicerades 2012-04-11
  • Lastbalansering – titta efter Tripnets resultat  bland cirka 20.000 träffar.
    Artikeln publicerades 2013-01-28
  • Charter trends – titta efter Avinodes resultat bland cirka 360 miljoner träffar.
    Artikeln publicerades 2012-07-19
  • Miljösmarta transporter – titta efter Skapas resultat bland cirka 38.000 träffar.
    Artikeln publicerades 2011-02-07

Som ni ser behåller artiklarna sin placering hos Google. När innehållet inte är tidsbundet, utan exempelvis visar på företagets kapacitet att lösa deras kunders problem och utmaningar, så skapar artiklarna värde varje dag under lång tid. Det är därför som vi tycker att innehållsmarknadsföring ska ses som en investering och inte som en kostnad!

Om du är nyfiken på content marketing, tveka inte att höra av dig

Har du någon tanke eller fråga om detta, tveka inte att höra av dig till mig, antingen på mail, telefon 031-3011151 eller i kommentarsfältet här nedan!

 

 

 

 

  • CEO

Jag brinner för content marketing och vad det kan göra för våra kunder - speciellt inom B2B-marknadsföring. Sedan är det även grymt spännande att få använda de senaste trenderna och teknikerna för att ta fram verksamhetsnära applikationer och tjänster som löser våra kunders problem och behov. Det som jag tycker är roligast är att leverera till våra kunder och få höra att de är supernöjda och har fått mycket nytta av det vi gjort. Den känslan strävar vi efter vid varje leverans. 0705-53 21 32 | erik.ekholm@skapa.se

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *