Go to Top

Tips för hur du arbetar med Instagram

För två veckor sedan skrev jag en inledande artikel om Instagram (läs den här). Instagram är ett – enligt mig – underskattat socialt nätverk som många gånger missuppfattas som enbart en mobil app med diverse fotoeffekter. För att visa på hur Instagram, liksom Facebook och Twitter, kan fungera som en utmärkt marknadskanal lyfte jag i min artikel fram fyra företag. Jag visade via dom på fyra olika tillvägagångssätt för att skapa kreativ och rolig marknadsföring.

I linje med föregående artikel kommer här några konkreta tips på vad du kan tänka på, för att lyckas bättre på Instagram. Både som privatperson och för företagets räkning.

1. Engagera dig

Heter ditt företag inte H&M, Coca Cola eller Volvo? Då kan du förmodligen inte förvänta dig en anstormning följare så fort du entrar Instagram-scenen. Därmed inte sagt att Instagram inte är rätt forum för dig. Lägg tid på att hitta relevanta användare och dra dig inte för att bli den som följer. Använd sökfunktionen kreativt för att hitta din målgrupp och gör den uppmärksam på att du finns där – men på rätt sätt. Spam-aktiga meddelanden går bort.

2. Tilltala människan

Ett något flummigt tips kan tyckas, men var inte rädd att frångå de rent företags- och produktrelaterade uppdateringarna. Bjud på humor, var trevlig. Tilltala de andra användarna på ett mänskligt plan, snarare än som konsumenter. Det bygger i slutänden en positiv bild av ditt varumärke och goda relationer. Och du, krångla inte till det! Ibland räcker en bild på en glad medarbetare med ett “Alla som vill ha helg: GILLA!” som avslutning på arbetsveckan.

3. Konversera

Kommentera andra användares foton och svara på de kommentarer du får. Var intresserad. Ställ frågor och väck liv i konversationen. Alldeles för många företag koncentrerar sin online-kommunikation till de egna kanalerna och rullar tummarna i väntan på att folk ska hitta dit. Konversationen måste inte äga rum i din egen kanal, men får däremot gärna väcka viljan att besöka den.

4. Hashtagga

Finns du på Instagram så bör du dra nytta av dess funktioner, så som hashtaggen. Använd sökfunktionen för att forska i vilka hashtaggar som redan finns och är populära. Skapa egna hashtaggar, relaterade till just din verksamhet.

Resultatet av sökningar på hashtaggen ”#socialmedia” och ”#cars”. 

5. Call to action

Vad vill du att dina följare ska göra när de sett dina bilder? Se till att innehållet du publicerar gör dina följare sugna på att engagera sig och agera, det är först då Instagram utgör en värdefull kanal. Att uppmana följarna att gilla och kommentera – lämna sin åsikt – är en form av call to action. Att skapa vidaretrafik från Instagram till hemsidan eller bloggen är ytterligare en.

6. Koppla samman

För att få optimal genomslagskraft kan du tillsist också koppla din Instagram till t.ex. Twitter och Facebook. Du väljer vid varje publiceringstillfälle vilka kanaler du vill publicera den aktuella bilden i.

Lämna även en länk till din blogg eller hemsida i beskrivningen på din Instagram-profil, för att leda dina följare vidare. Instagram kan bli en utmärkt hjälp för att promota din huvudkanal på webben.

Hör av dig!

Vill du ha fler tips kring hur du optimerar ditt arbete i Instagram? Kanske behöver du hjälp med att komma igång rent praktiskt? Kontakta mig på 0709-72 10 72 eller caisa.lintunen@skapa.se. Jag hjälper gärna till!

/ Caisa, Social Media Manager

Psst! Ett tips för dig som är intresserad av Instagram och andra bildtjänster på webben är att titta på Therese Reuterswärds föredrag från Webbdagarna i tisdags.

Senaste artiklarna av Caisa (visa alla)

, , , , , ,

4 Responses to "Tips för hur du arbetar med Instagram"

  • Tytti
    10 augusti, 2013 - 12:06 Svara

    hur man länkar saker på sin instagram??

    • Skapa AB
      27 augusti, 2013 - 10:02 Svara

      Hej Tytti,
      Det finns i dagsläget ingen möjlighet att skapa ”klickbara” länkar i meddelanden som skrivs i Instagram. Förmodligen har man valt att ha det på det här sättet för att minska spam som annars skulle fylla alla kommentarsfält mm.
      Mvh, Pierre

  • Paul
    22 juni, 2014 - 12:20 Svara

    Vettigt inlägg, har själv inte använt insta för sånt, men kanske ska prova.

Kommentera